Translate

woensdag 5 december 2012

Een pan vol erwtensoep...


eenvoudig erwtensoep gerecht van jalien.nl


Brrrrr... het was vanmorgen lekker koud! Dit weer roept om een pan met erwtensoep!
Voor de liefhebber zal ik hieronder mijn zeer eenvoudige recept voor een grote pan met erwtensoep opschrijven.
Ik ben zelf niet zo'n vleeseter, maar om mijn gezin tevreden te houden, doe ik er altijd een rookworst en wat gerookte spekblokjes door heen.
Alle ingrediënten gaan er een beetje op gevoel in, ik kan daarom geen exacte maten geven.


Ingrediënten:

Zakje spliterwten
1 Winterpeen
2 Aardappelen
1 Ui
1 Kleine knolselderij
Rundvlees bouillon blokjes (voor 3 liter soep)
1 Prei
1 Rookworst
Gerookte spekblokjes

Bereiden:

Was de spliterwten en breng ze aan de kook met de bouillon blokjes en 3 liter water. Zet het vuur lager als het water kookt, kook de spliterwten gaar. (dit kan 1 á 2 uur duren)
Snijd alle groenten fijn.
Voeg alle groente aan de soep toe zodra de spliterwten gaar zijn, roer het spek er ook door heen en leg de rookworst in de pan. Laat het geheel nog zo'n 20 minuten zachtjes koken, roer zo nu en dan in de pan.

Klaar is de erwtensoep. Eet Smakelijk!

Tip: De erwtensoep is eigenlijk het lekkerst als je hem een nachtje laat staan! 
       (de deksel een beetje scheef op de pan laten)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten